joi, 6 februarie 2014

Un nou inceput?

     Pe la sfarsitul lunii Ianuarie am citi o postare a unui prieten ( Cornel Sain ) pe Facebook: Castelul Craitelor nu mai este !!! Nu prea imi venea sa cred dar din pacate poza nu lasa nici o urma de indoiala. La putin timp am aflat ca nici refugiul "La Butoi" nu mai este.
       In toata harmalaia de pe bloguri, facebook si chiar presa razbatea o stare de nervozitate a iubitorilor Pietrei Craiului care acuzau vehement pe cei din administratia  Parcului National Piatra Craiului ca ar fi distrus intentionat cele 2 refugii!
 Pana sa ma gandesc eu ce as putea face si ce ar fi mai indicat de facut ma suna ..Pufi !
  • Ce faci Duminica ? Hai in Crai sa vedem ce e cu Craita ! 
  • Ok hai sa mergem !
 Pana sa se faca Duminica spre uimirea mea Administratia Parcului National Piatra Craiului a reactionat de 2 ori : prima oara a dat un comunicat pe care-l puteti citi Aici sau Aici si apoi la putin timp a lansat o invitatie la discutii !!! Invitatia se poate gasi pe site-ul lor :  INVITATIE . Am zis spre surprinderea mea din cel putin 2 motive :
  1. Relatia "dificila" a parcului cu turistii si in special cu cei care "nu inteleg" ca parcul ar dori sa mergem doar pe trasee marcate. Aici e o intreaga discutie dar eu vreau sa spun ca nu exista nici un exemplu in care solutia INTERZIS a dat roade. Cel mai cunoscut este perioada prohibitiei din S.U.A.. Probabil ca din punctul lor de vedere solutia de a interzice accesul e cea mai comoda si care ii scapa de orice responsabilitate dar in lumea asta conteaza mai multe puncte de vedere! 
  2. In ultima vreme o reactie normala e foarte rara. Mai ales a oricarui fel de autoritate. Din pacate in ultima vreme normalul a devenit ceva atat de rar incat ne surprinde! Felicit pe aceasta cale Administratia Parcului pentru reactie.
     Asadar Duminica 2 Februarie l-am luat pe Pufi si am dezbatut pana la Plaiul Foii problema pe mai multe fete. Drumul de la Plaiul Foii la Castelul Craitelor nu ne-a pus probleme mai ales ca erau si urma inaintea noastra. O avalansa scursa pe vale ne-a usurat inaintarea considerabil. Era clar ca si Sambata a urcat cineva dar nu stiam pe unde au coborat ca erau doar urme de urcare. Ajunsi la refugiu am dezlegat misterul :
Locul fostului Castel al Craitelor
Cortul 
Dar nu problema urmelor era principala durere pentru noi ci refugiul !!!
Castelul Craitelor
Castelul Craitelor in vale

Castelul Craitelor
Detaliu

Castelul Craitelor
Detaliu


Castelul Craitelor
Detaliu


 M-a cuprins o stare ciudata. Nostalgie, tristete, furie nici nu mai stiam exact ce simt. Am inceput sa facem poze si sa incercam sa ne imaginam ce sa intamplat de fapt. Pufi isi propusese sa recupereze caietele Craitei. Nu mai era acolo din pacate. Sau cine stie poate vor aparea.

Mircea Florian
Placuta comemorativa a constructorului Craitei

Pufi
Pufi - din cate il simt eu Constructorul noii Craite!!!
     Dupa cateva zeci de minute frigul si-a spus cuvantul si am hotarat sa trecem si pe la Aninata. Dupa cum banuiam/ stiam din reactii Aninata era OK.

Autor Bogdan Bertea-Lazar
Razvan

Baza de escalada
Baza de escalada Aninata 
 Am servit masa si un ceai si am mai stat de povesti.
Pufi si Razvan
Zambim frumos la camera
Pufi si Razvan
Ne aplecam sa iasa si mancarea in poza

Pufi si Razvan
Mai tare cu aplecatul ca prima nu a iesit cum trebuie
 La Aninata am gasit caietul cu insemnari. Dupa cum o a sa cititi si in materialul scris de Pufi Castelul Craitelor nu mai era la locul lui in 18.Ianuarie.2014. Asta reiese din insemnarile din Aninata. Frunzarind la intamplare caietul mi-a sarit in ochi urmatoarea :
Aninanta 15 Iulie 2000
Inspiratie...
 Cata vreme a trecut. Sper ca macar unii sa isi fi gasit intre timp inspiratia :)
 Vremea frumoasa ne-a ajutat sa avem in continuare o zi faina.
   Am urcat pana spre Braul de Mijloc dar din cauza zapezilor mari de pe vai am hotarat sa ne retragem prin "Anghelide". Canionul era plin de zapada batatorita fain si am coborat foarte usor cu ajutorul coltarilor. La iesire ne-a intampinat ca de obicei :
Falusul
Stand cu Falusul la soare!
  Am stat si am meditat mult la cele vazute, auzite, simtite si asa mai departe. Eu unul nu pot spune cu certitudine ca refugiul a plecat singur de pe locul lui din cauza imbatrinirii grinzilor pe care era construit. Dar nici nu pot baga mana in foc ca cineva l-a ajutat sa plece spre vale. Ma gandesc ca daca intradevar s-a dorit daramarea lui puteau sa fie mai eficienti. Puteau sa-l impinga pana in vale nu sa-l lase sprijinit de un brad! In varianta in care Refugiul a fost ajutat sa plece nu as vrea sa fiu in pielea celui sau celor care au facut aceasta mizerie. Oare ce oameni pot distruge asa ceva si apoi sa doarma linistiti sau sa se uite in ochii copiilor lor ?

     Am intitulat aceasta postare "Un nou Inceput" pentru ca eu cred ca era nevoie de un sacrificiu pentru ca lucrurile sa se indrepte pe calea cea buna, pe calea normala. Iar Castelul Craitei a avut puterea de a se sacrifica!!!
  Primele semne au aparut deja : Opinia publica a reactionat. Organizatiile turistice, profesionale si altele au reactionat. Chiar si Administratia Parcului a reactionat. Sper ca reuniunea de Sambata sa se desfasoare sub semnul armoniei si sa se caute solutii nu vinovati!

Razvan Spiridonescu

Va invit sa cititi si opinia lui Pufi in randurile de mai jos:

"Concluzii Craita
Castelul Craitei a fost daramat. Ceea ce veti citi si vedea mai jos sunt simple consideratii si pareri ale unui om care a fost la fata locului.
Am stat si am pus in balanta daca sa vorbesc despre Aninata, sau nu. Voi vorbi.
Caietele Castelului Craitei nu le-am gasit. Din poze si din presupunerile mele asupra dinamicii alunecarii refugiului, s-ar putea sa le gasim la primavara, undeva pe Braul de Jos, asta daca nu le va distruge cineva, inainte.
In schimb am gasit un caiet in Aninata. Ultima insemnare despre Craita (care si deplange distrugerea) este din 18 Ianuarie 2014. Aceasta a fost intr-o sambata. Land Rover-ul parcului a misunat in rampa forestiera de la intersectia drumului spre Spirlea cu cel spre Curmatura Foii, in zilele dinaintea acestui sfarsit de saptamana. Alunecarea nu s-a petrecut la sfarsit de saptamana ci in timpul saptamanii si inainte de ninsori. Deci, nu se poate da vina pe incarcarea cu zapada, avalanse etc.
Prima dilema este rasucirea la 180o a refugiului si anume, usa este indreptata spre Zaplaz.

Se pare ca plecarea spre bradul in care sta sprijinit acum refugiul, nu s-a petrecut direct. Alunecand, constructia a lovit un alt copac, cu coltul din dreapta usii, cum stam cu fata la intrare, acesta dandu-i un moment, abia apoi intamplandu-se alunecarea pana in pozitia din poza.
A II-a dilema este starea relativ buna a prinderilor

Pentru mine, dilemele se cam termina aici.
Se observa iarasi traversele de talpa, solide, de jur-imprejur.

In poza de sus se observa o traversa rupta. Impactul cu copacul de proptire a provocat aceasta rupere, la greutatea refugiului adaugandu-se si accelerarea pe plan inclinat.
Placa de OSB de deasupra acestei traverse, este si ea cu urme de impact.

Refugiul “Castelul Craitei” construit de Mircea Florian in 1978, a fost “ajutat” sa coboare spre Plaiul Foii.
Daca si Aninata va avea aceeasi soarta, este clar ca cineva nu vrea ca publicul sa mai calce pe acolo. Intrebarea este, de ce? A trecut moda cu trofeele de urs si a venit cea cu trofee de capra neagra?
Pamantul nu este al celor ce l-au platit, ci al celor ce l-au sfintit. Sa avem grija de pamantul nostru.
Pentru cei ce au daramat refugiile din Crai am urmatorul mesaj:
Puteti darama cate refugii vreti, traseele din mintea celor ce le-au calcat, vor ramane.

Ne vrem muntele inapoi! Si o sa il avem."
Autor : Bogdan Bertea-Lazar sau Pufi.

P.S. Boldul de pe ultimele patru randuri l-am pus eu. Ultimele patru randuri sunt tulburatoare. Multumesc Pufi!